deAKT har tagit fram ett program för att minska sjukskrivningar, öka lojalitet samt effektivisera bolagen
Vi hjälper arbetsgivare att stötta anställda som är utsatta för våld i nära relation. Vi jobbar proaktivt och löpande med att stötta arbetsgivaren i sitt agerande för att optimera resultat samtidigt som medarbetarna mår bättre
Vad deAKT gör för ert företag
Utbildar anställda inom våld i hemmet
Hjälper företaget hitta rätt anonym hjälplinje
Presenterar benchmark mot andra företag samt ger rekommendationer
Utbildar chefer i "det svåra samtalet"
Hjälper företaget följa upp chefers jobb
Stöttar ert företag under vägen till ett bättre klimat för era anställda
10 steg till medlemskap
1. Uppförandekod signeras av ledningsgrupp
2. Ansvarig person på företaget utses och godkänns av deAKT
3. Stödlinje godkänns av deAKT
4. Brandtal till anställda från VD inom två veckor efter antaget medlemskap
5. Tydlig information om medlemskapet, vad det erbjuder de anställda samt stödlinjer och kontaktpersoner på intranät
6. Utbilda samtliga chefer på företaget i "det svåra samtalet" inom två månader från lansering
7. Digital utbildning inom våld i nära relation för samtliga anställda
8. Samtliga chefer ställer frågan ”känner du dig trygg i hemmet” på det årliga medarbetarsamtalet
9. Av deAKT tre förutbestämda frågor om chefen, utsatthet och förövare i årliga medarbetarenkäten, inklusive benchmark
10. Information om medlemskapet inom 2 första veckorna för nyanställd
Hur medlemmars framgångar mäts
Sjukskrivningar
Antal utsatta som sökt hjälp genom företaget
Nyttjande av stödlinje